Uitgelicht; 'Aatje'. Middenin het creatieve en levendige Wittenburg in Amsterdam, bevindt zich een karaktervol gebouw. Het voormalig atelier en woning van de gerenommeerde kunstenaar Aat Veldhoen, bekend als pionier van de grafische kunst in Nederland en een toonaangevend figuur in de Amsterdamse kunstscene van de jaren zestig en zeventig. De Eilandenboulevard ontwikkelt zich de laatste jaren tot een gewilde plek om te wonen en te werken, met een mix van historische charme en creatieve bedrijvigheid. Bekijk het bijzondere gebouw en doe inspiratie op in de buurtgids
Uitgelicht; 'Cromhouts Buiten.' 'Grote ramen en een karakteristiek balkon bieden zicht op één van de meest bijzondere delen van de Herengracht.
De woonruimte aan de voorzijde is licht en ruim, met het stadsleven als een verstild decor in de achtergrond. Alles is op loopafstand, het Spui met mijn favoriete boekhandel Athenaeum en café Hoppe. Een andere favoriet is Pompadour, vlak om de hoek in de Huidenstraat.'
Dit appartement bevindt zich op de eerste verdieping van een monumentaal grachtenpand uit 1660. Lees hier wat de huidige bewoners vertellen
Een statig bovenhuis met verwilderde bomen die naar binnen groeiden – niet bepaald een vanzelfsprekende keuze. En toch zagen Maxime en Ties het meteen: dit huis had potentie. Wat begon aan de keukentafel, groeide uit tot hun eerste gezamenlijke transformatieproject. Hij met een bouwbedrijf, zij als interieurontwerper. In dit verhaal vertellen ze – door elkaar heen pratend, elkaar aanvullend – hoe je niet alleen een huis, maar ook een manier van samenwerken opbouwt.
Uitgelicht; 'Garage Du Vin'; 'In 2015 hebben we van deze voormalige garage een uniek huis gemaakt. De industriële stijl past perfect bij het karakter van het pand, en toch voelt het huis warm en leefbaar aan. Omdat we dol zijn op koken, eten, drinken en het ontvangen van vrienden en familie, hebben we bewust geïnvesteerd in de keuken. Qua ruimte én uitstraling is het het hart van het huis geworden: groot, uitnodigend en direct verbonden met de straat, zodat je – als je dat wilt – onderdeel bent van het leven buiten. ' Lees hier meer wat de huidige bewoners vertellen en laat je inspireren
Spotlight; 'Garage Du Vin'; In 2015, we transformed this former garage into a unique home. The industrial style suits the character of the building perfectly, yet the house still feels warm and liveable. As passionate cooks and lovers of food, wine, and entertaining friends and family, we chose to invest in the kitchen. Both in space and in atmosphere, it has become the heart of the home: spacious, inviting, and directly connected to the street – allowing you, if you wish, to be part of the life outside.
Uitgelicht; 'De Plantage 22' 'Zodra je binnenkomt, voel je meteen de ruimte, de rust en de rijke historie die de woning uitstraalt. Het is een plek waar verleden en comfort samenkomen. Het favoriete plekje in huis is zonder twijfel aan de bar in de keuken, waar koken en gezelligheid samenkomen, en bij de open haard, waar je heerlijk kunt ontspannen.' Lees hier meer wat de huidige bewoners vertellen en laat je inspireren
Tussen stad en stilte; Landelijk wonen in Amsterdam. Een smaakvol en modern verbouwde woonboerderij van ruim 750 m2. Omgeven door de natuur, en toch binnen handbereik van Amsterdam bevindt zich deze woonboerderij aan de prachtige oevers van de Amstel - het beste van twee werelden. Oorspronkelijk werd deze woning gebouwd als een traditionele boerderij voor een veehouder. Het omvat een stal die recentelijk is bijgebouwd, en een ouder winterhuis. Laat je inspireren
Uitgelicht; Soms valt alles op z’n plek. De ligging aan de Keizersgracht. De fijne maat van de ruimtes. De manier waarop historische details en moderne woonkwaliteit samenkomen. Achter de gevel van ‘anno 1616’ schuilt een huis dat historie ademt, maar helemaal van nu is. In 2004 is het pand gefundeerd. De huidige eigenaren hebben in 2022 en 2023 het interieur opnieuw ingericht – met behoud van alles wat waardevol is. Bekijk deze hollandse pracht aan de keizergracht
Uitgelicht; 'Marrakesh Living', 'Toen Paul en ik dit huis aan de Herengracht voor het eerst binnenliepen, werden we geraakt. De sfeer, de indeling, de details — het voelde meteen goed. Hier vonden we de rust van ons familiehuis in Zeeuws-Vlaanderen, maar dan midden in de stad. Een plek om vrienden te ontvangen, samen te koken, even op adem te komen. Lees hier meer wat de huidige bewoners vertellen'
Vinden, Verzamelen, Wonen. Een selectie van bijzondere interieuradressen in Amsterdam. Van ambachtelijke ateliers tot minimalistische designwinkels, en van vintage klassiekers tot unieke objecten die je nergens anders tegenkomt. In elke wijk ontdek je plekken waar interieur samenkomt met architectuur, materiaal en sfeer. Deze gids brengt de beste adressen bijeen.
Aan de Nieuwendammerdijk staat een huis dat al eeuwenlang getuigt van duurzaam leven. Geen grote verbouwingen, maar behoud, herstel en hergebruik — stap voor stap, met aandacht. Wat ooit een kapiteinswoning was, groeide mee met generaties bewoners en functies. Van gezinsleven tot taartenbakkerij en theatervoorstellingen: het huis bleef het kloppend hart. Een verhaal over wonen met de tijd, in plaats van ertegenin. Lees meer en laat je inspireren
Duurzaam hergebruik met behoud van geschiedenis’. Door de eeuwen heen heeft Keizersgracht 443 talrijke transformaties ondergaan. Van koopmanshuis tot notariskantoor, van advocatenwoning tot een in de tijd bevroren monument. In 2017 begon een nieuwe fase: een particuliere eigenaar besloot het pand te restaureren en opnieuw in gebruik te nemen als woning, met een focus op duurzaamheid en het behoud van historische elementen. Architectenbureau Vroom, gespecialiseerd in de restauratie van monumentale panden, kreeg de opdracht om het pand te herontwikkelen met respect voor zijn verleden. Lees meer over deze prachtige restauratie
Brutalisme in Amsterdam: Beton, Form Follows Function en Een Nieuw Perspectief. Met The Brutalist, een film die nu in de bioscoop draait, komt brutalistische architectuur opnieuw in de schijnwerpers te staan. Hoewel Amsterdam niet zo bekend staat om brutalistische architectuur als Londen of Parijs, heeft de stad wel degelijk enkele iconische gebouwen in deze stijl. Denk aan de massieve betonblokken van het AMC (Amsterdam UMC, locatie AMC), de hoogbouw van de Vrije Universiteit, of het imposante voormalige GAK-gebouw in Bos en Lommer. Ook zijn er enkele woonhuizen in deze stijl ontworpen zoals bijvoorbeeld 'Brute Prins', een exponent van de stoere bouwstijl uit de vijftiger jaren, het Brutalisme. Een ontwerp van architect Gerard Prins. Laat je inspireren en lees meer over deze bouwstijl
De ziel van Amsterdam. een stad gebouwd op Kunst en Cultuur. Amsterdam is een onuitputtelijke bron van inspiratie en verwondering. Deze stad vormt al eeuwenlang het decor voor vooruitstrevende creativiteit, van de bouw van de grachtengordel tot de meest recente architectonische innovaties. Wonen in de stad betekent niet alleen leven te midden van deze culturele rijkdom, maar ook deel uitmaken van een verhaal dat voortdurend in ontwikkeling is. Lees meer
In een wereld waarin ruimte steeds schaarser wordt, ontstaan nieuwe woonconcepten die compact zijn maar groot denken. Deze small and smart woningen combineren efficiëntie, comfort en stijl in één slimme oplossing. Met innovatieve ontwerpen, multifunctionele interieurs en duurzame technologieën bieden ze alles wat je nodig hebt op een verrassend kleine oppervlakte. Minder ruimte, meer mogelijkheden – dát is wonen van de toekomst, waar elke vierkante meter telt en slimme keuzes leiden tot een groots woongenot. Bekijk ze hier
De Creatieve Voordelen van Werken in Amsterdam; Amsterdam is veel meer dan de stad van grachten, fietsen en tulpen. Het is een bruisende hub voor creativiteit, innovatie en samenwerking. Voor bedrijven, startups en zelfstandige creatievelingen biedt deze stad een unieke voedingsbodem om ideeën te laten bloeien. Maar wat maakt werken in Amsterdam nu zo bijzonder? Lees meer
Video: bekijk hier de woningen in De Centrale
In het hart van een gesloten woonblok in De Baarsjes, Amsterdam, staat een monument uit 1926: een voormalige KPN-telefooncentrale, nu getransformeerd tot een woongebouw met binnentuinen. Studio Piet Boon ontwierp het interieur voor 18 woningen en een appartement.
Erfgoed in de Gouden Bocht. Een bijzonder fraai rijksmonumentaal grachtenpand, met een ongekende grandeur en authentieke sfeer. Het majestueuze grachtenpand kent een rijke geschiedenis qua bewoners en gebruikers. Verschillende verbouwingen aan het interieur en exterieur hebben plaats gevonden waarbij originele details bewaard zijn gebleven en het pand zijn karakter heeft behouden. Het interieur kent een prachtig monumentaal trappenhuis met bronzen traphek, rijke plafondschilderingen en marmeren schouwen met spiegels. Bekijk hier meer van deze Amsterdamse pracht en praal
Uitgelicht; Broek in Waterland was ooit onderdeel van de heerlijkheid Waterland, die in 1409 volledig bij het graafschap Holland werd gevoegd na het uitsterven van het geslacht Persijn. In de 15e en 16e eeuw bloeide het dorp als handelsplaats dankzij de graaninvoer uit het Oostzeegebied, de haringvisserij en de walvisvaart. Het houten huis op nummer 12 is een Rijksmonument uit 1880, gelegen op een ruim en groen perceel van 360 m², grenzend aan het water van De Dee. Laat je inspireren door deze oud hollandse sfeer
Uitgelicht; Een serene rust. Midden in de Jordaan. Vanaf de gracht kun je je totaal niet voorstellen wat er zich achter de voordeur allemaal bevindt. We lichten een tipje van de sluier op. Grote open ruimtes met hoge plafonds, een grote tuin. Ruim 500m2 woonruimte. De buurt voelt als een klein dorp in de stad en is omgeven door onder andere bezienswaardigheden, musea en parken. Op de historische grachten zijn er talloze karakteristieke panden, musea en galeries te ontdekken. Bekijk de sneak preview van dit 'HIDDEN OBJECT"
Uitgelicht; Onder de rook van Amsterdam, als de wind sterk Noord waait, staat in Bergen (NH) deze woonboerderij die werd bewoond door de schilder Jaap Min. Het diende tevens als zijn atelier. Het perceel biedt uitzicht op de landerijen en in de verte de duinen die de schilder hebben geïnspireerd de mooiste landschappen op doek vast te leggen. Vanuit die romantiek en beleving is de boerderij gemoderniseerd tot een woonboerderij met een bourgondisch karakter. Laat je inspireren
Uitgelicht; Op het achterterrein van een historisch grachtenpand is deze industriële loft gecreëerd in een voormalige plaatwerkerij en autowerkplaats. Het pand was jarenlang niet meer in gebruik totdat interieurarchitect Michiel van Fastenhout er appartementen en een industriële loft van maakte. Dit appartement heeft geen onder- of bovenburen wat vrij uniek is in Amsterdam en zorgt ervoor dat het erg rustig is met veel privacy. Bekijk de sneak preview van dit 'HIDDEN OBJECT'
Uitgelicht; 'Modern Design aan de Prinsengracht'. 'Een plek voor rust en feest. Op de bovenste verdieping heb je een huis waar je overdag geen licht hoeft aan te doen—zeldzaam in Amsterdam. Aan de voorkant is er altijd leven: bootjes, wandelende mensen en een prachtig uitzicht op de 17e-eeuwse stad. Aan de achterkant is het stil, ideaal om te slapen.' Lees hier meer wat de huidige bewoners te vertellen hebben en laat je inspireren
Uitgelicht; 'We waren meteen verliefd op het huis toen we de woonkamer binnen liepen. De hoge plafonds, de grote authentieke Amsterdamse ramen en het loftgevoel geven een gevoel van ruimte waar we opzoek naar waren.' De huidige bewoners hebben samen met DAB Studio een stijlvol stadsappartement gecreëerd. Er is zorgvuldig gekeken naar het karakter, de lichtinval, luxe en functionaliteit. Lees hier meer en laat je inspireren
Uitgelicht; ’t Looiers Huys. Een verfijnd familiehuis uit 1736 in een van de aardigste buurten in het hart van de stad. Een stukje Amsterdam dat de sfeer ademt van een knus dorp. De renovatie werd uitgevoerd in samenwerking met onder andere architect Quinten de Meyere, gespecialiseerd in monumenten. Het resultaat is een smaakvol en karakteristiek monumentaal woonhuis met oog voor detail en geschiedenis. Lees hier wat Aege, de huidige bewoner, vertelt
Uitgelicht; 'Zodra we de art deco lobby van ons prachtige gebouw binnenliepen en met de ouderwetse lift naar ons appartement met uitzicht op weelderige bomen gingen, werden we verliefd op het pand. Ons gebouw, Huize Loma, is het eerste echte appartementencomplex in Nederland. Architect Warners liet zich inspireren door de appartementen in Parijs en Wenen en paste zijn visie toe in Amsterdam.' Lees en bekijk hier meer wat de huidge bewoners vertellen over dit prachtige appartement
Uitgelicht; Onder de rook van Amsterdam ligt Broek in Waterland, ooit onderdeel van de heerlijkheid Waterland, die in 1409 volledig bij het graafschap Holland werd gevoegd na het uitsterven van het geslacht Persijn. In de 15e en 16e eeuw bloeide het dorp als handelsplaats dankzij de graaninvoer uit het Oostzeegebied, de haringvisserij en de walvisvaart. Het houten huis op nummer 12 is een Rijksmonument uit 1880, gelegen op een ruim en groen perceel van 360 m², grenzend aan het water van De Dee. Laat je inspireren door deze oudhollandse beelden
Samengesteld; een collectie grachtenhuizen. De eerste grachten zijn gegraven voor stadsverdediging en waterbeheer. Na stadsuitbreidingen kwamen de oude verdedigingsgrachten binnen de stadsmuren te liggen en verloren hun functie. Maar ze kregen er een rol voor in de plaats die de stad uiteindelijk schatrijk zou maken: transport van koopmansgoederen. Op de oude stadswallen verrezen pakhuizen waar handelsgoederen konden worden opgeslagen en weer verzonden naar de haven en vandaar naar de gehele bekende wereld. Bekijk hier een selectie van majestueuze huizen
Uitgelicht; 'The Monumental Contemporary No. 9', een tijdloos, sereen monument in de Jordaan. Allard Architecture tekende voor de restauratie en verbouwing en Anne Claus was verantwoordelijk voor het interieur. Tijdens de verbouwing is er eenheid aangebracht tussen het voor en achterhuis. Lees hier meer over dit smaakvolle en inspirerende huis
Uitgelicht; Een 'New York" loft van meer dan 500 m2 in een voormalige kerk. Amsterdamse school elementen gecombineerd met een eigentijds ontwerp van architect George Witteveen. Op zomerse dagen schuiven de 7,5 meter hoge glazen puien omhoog en in de winter kruipen de bewoners om de haard. Lees hier meer en bekijk de film
Uitgelicht; 'In het hart van de Zeeburgerdijk bevindt zich een bijzonder wooncomplex, voortgekomen uit de herontwikkeling van twee historische gebouwen uit 1914 en 1969. Oorspronkelijk dienden deze imposante panden als respectievelijk een School voor Gewoon Lager Onderwijs en een Technische School voor het Kledingbedrijf. In dit gebouw zijn 25 appartementen gemaakt waaronder dit luxueuze loft van 209 m² waar elegantie met comfort gecombineerd is. Een stijlvolle entree met eikenhouten trap leidt naar een woonkamer met adembenemend uitzicht en een haard.' Lees hier wat de huidige bewoners vertellen
Uitgelicht; 'Wonen in de voormalige collegezaal waar Einstein college heeft gegeven. Dit unieke appartement is gelegen in Villa Einstein, een voormalig universiteitsgebouw van de Universiteit van Amsterdam waar door menig bekend natuurkundige college is gegeven, waaronder Albert Einstein en Nobelprijswinnaar Johannes Diderik van der Waals. Het onder architectuur verbouwde appartement heeft een indrukwekkend breedte en hoogte waarin een fraaie entresol is gecreëerd.' Lees hier meer
Uitgelicht; 'Verhulst 90', een prachtig in 'Japandi stijl' verbouwd dubbel beneden huis in Amsterdam Zuid. De Japandi-stijl, een opkomende trend in interieurdesign, verenigt de verfijning van Japans en Scandinavisch ontwerp. Met zijn minimalistische, functionele en rustgevende esthetiek creëert deze stijl een warme atmosfeer, waarbij het een vleugje imperfectie omarmt volgens de Wabi Sabi-filosofie, die schoonheid ontdekt in eenvoud en onvolmaaktheid.' Lees hier meer
Uitgelicht; 'Heinekens Glazenwasscherij', een loft van 242 m2 midden in de Pijp. Deze woning bevindt zich in een industrieel pand in de Quellijnstraat 119, een gebouw dat oorspronkelijk werd gebouwd door de broer van Heineken voor zijn plannen voor Heinekens Glazenwasscherij en later werd gebruikt als een fabriek voor luxaflex. Lees hier meer
Uitgelicht; 'In Elias', een monument uit omstreeks 1645 in de binnenstad van Amsterdam. Het gebouw diende als bakkerij tot 1880. De gevel is in de renaissancestijl opgetrokken met een trapgevel, met metselwerk en bogen, en stevige houten raamkozijnen met roedeverdeling. De restauratie in 2008 bracht het gebouw terug naar zijn oorspronkelijke grandeur. Intern is veel bewaard gebleven, inclusief prachtige betimmeringen, lambrisering en de zichtbare constructie
Uitgelicht. "Een ontwerp wat voelt als een op maat gemaakt pak. Wonen in een huis waarbij je voelt dat alles ontworpen is zoals jezelf leeft. Dat is wat wij bij Studio Piet Boon willen creëren." Olivier Brinckman, lead designer | architect van Studio Piet Boon vertelt over het interieur ontwerp van een luxueus appartement in het Pontsteiger gebouw
Uitgelicht; In het hart van Oud-Zuid, tussen het Museumplein en de PC Hooftstraat verschijnt het mondaine Petit Paris. Dit herenhuis in de Jan Luijkenstraat, gebouwd in 1899 voor de welgestelde middenklasse, vertoont prachtige klassieke neorenaissance kenmerken en omvat 7 suites van circa 45m2 tot 219m2, waarvan binnenkort de laatste vier woningen in de verkoop gaan
“I wanted to become an real estate agent.”
At twenty, I moved to Amsterdam. That was the plan: to become an estate agent. I studied real estate, then started out at contractor IBC as a project developer. We worked on some remarkable projects – inner-city, redevelopments… Funenterrein, Wittenburgerkade, Piet Heinkade – buildings that still stand today. After that, I joined Amsterdam’s housing company and studied urban planning. But at heart, I was always an entrepreneur. At one point I launched a company in those large advertising masts along the motorway. It turned into a success. I sold it, and with the proceeds I bought this house.
And then came IT. Data centres. Nobody was talking about ‘the cloud’ yet, but we developed Dutch Cloud. Looking back, we were far ahead of the curve. I sold that too. Still, project development remained my world. Only: I always did it in my own way. No standard models, no obsession with spreadsheets. I focused on ideas, on people. And I always did it together with Carolien, my wife. We were – and are – partners in everything.
But the work grew heavier and heavier, weighed down by financial crises, wars, rising construction costs, and ever-stricter regulations. The sector came to a standstill more and more often. “After my biggest project ever – and in perhaps the most difficult time imaginable – I was done. Completely done. I no longer wanted it. No responsibility, no hassle, no deadlines, no politics. I wanted something different. Something creative. Something lighter.”
“I was always the one holding the reins, but now I deliberately let them loosen a little. And, in fact, it feels better than ever.”
“Whenever we went out to eat, I always kept one eye on the kitchen.”
Cooking had always fascinated me. But of course, there was never any time. Always busy, always on the move, always business. Until one day Carolien said: “It’s a bit hectic at home on top of work.” I replied: “Why don’t I do the cooking instead?” I had never cooked before – she had always done it. Then I was given The Bible of Italian Cooking as a present. And I thought: you know what, I’ll cook the whole book. Front to back. It turned out not only that I enjoyed it, but that I also began spotting mistakes in the recipes. I started paying real attention. My curiosity just kept on growing.
“I had never eaten at Toscanini, but I simply picked up the phone.”
Maud answered – the founder and co-owner. She said: “Come and have a look.” So there I was, standing at the pass, peering into the kitchen and thinking: “I don’t see anything I don’t understand. This is what I want to do.” She referred me to the chef. I told him: “I don’t want any money. I just want to learn.” After a week they asked me to stay on longer. What set me apart? Simple: I turned up on time, I listened carefully, I didn’t cut my fingers – and I brought a fresh perspective.
“A restaurant kitchen is like a pirate ship.”
A colourful mix of people. Lawyers, physiotherapists, musicians. All driven by a shared love of cooking. That sense of team spirit – the music turned up loud before service, the tension in the air, and then the release afterwards. Cleaning up together, a beer, laughter. I loved that. I did it all: mise en place, service, cleaning. But it was tough. After a few weeks I called Maud and said: “Only now do I really understand how intense working in a kitchen is.” She laughed: “We were already wondering when you’d call.”
From then on, I focused on mise en place. That’s where I belong. That’s where I find calm, rhythm. But if someone was ill, I would step in. I did everything, as long as there was something to learn: patisserie, sausage making, pâtés. Catering, food trips, collaborations with Amsterdam’s ‘big five’. I may no longer be a young pup, but I kept on learning. I brought in ideas, techniques, dishes. And Maud welcomed that.
“I may not be the young pup I once was, but I never stopped learning.”
“That’s when I discovered it: pinsa.”
I was at Horecava with Leonardo – chef and co-owner – at the stand of a flour producer. And there it was: a flatbread, pinsa. Fascinating. Originally from Rome. At home, I began experimenting. The ratio: one-third rice flour, one-third soy flour, one-third wheat flour. Start the water at 2°C, then raise it to 23. Ferment for 72 hours. It needed ventilation, shaping, baking. Precision work. Sometimes it failed completely. But I didn’t give up. After a course at the Pinsa Academy, I mastered it: airy, light, gluten-tolerant, with a third of the calories of a pizza base. Now I bake other breads too. At home, in my own time. It’s where I can experiment.
“The kitchen is a place of connection.”
What do I love most about cooking? The social side. Working together, eating together, talking things over together. The kitchen is where people gather. At the counter, over coffee. Friends, colleagues, neighbours. At home, too, the kitchen is the heart of my house. Everything revolves around it. In my current home, I gradually discovered just how good the kitchen is. I even found a warming drawer, which I now use as a proving cabinet for bread. In the garden, there’s a pizza oven. In my new house, I designed the kitchen myself: the kitchen triangle, everything within reach. Cooling, sink, chopping space. Induction hob from Gaggenau, BioFresh fridge from Liebherr, a proving cabinet, Rational oven. And the freezer? For game and provisions.
“My own restaurant? No way.”
I can see how much hassle it is. I have huge respect for Toscanini – they’ve been doing it well for decades. But I no longer feel the need to take on that kind of responsibility. Besides my favourites like Toscanini and Rijsel – and also Rijks – I draw inspiration from places with atmosphere. Small spots, street food, places where you taste something new. Rosario, Bak, Bacalar, VVR – those kinds of addresses. I keep a list of them on my phone. For me, conviviality matters more than haute cuisine.
An internship at Rijsel or The River Café in London – now that still appeals to me.
“Cooking is my meditation.”
In the past I was always busy solving problems. Always switched on. Now? A bit of cooking – and everything disappears. No stress, no deadlines. Just aroma, flavour, texture. I try to make as much as possible myself. Vinegar, for instance. I never buy supermarket vinegar anymore – there’s so much sugar in it. Just save your leftover red and white wine. Make a vinegar mother (a bacterial culture) – you only need to do it once. After that, you just keep topping it up with wine. I also bake my own bread these days. My friends often say: “What you’ve done… I’d love to do that too.” But they don’t dare take the step.
I did. And I feel better than ever.