Uitgelicht; Een 'New York" loft van meer dan 500 m2 in een voormalige kerk. Amsterdamse school elementen gecombineerd met een eigentijds ontwerp van architect George Witteveen. Op zomerse dagen schuiven de 7,5 meter hoge glazen puien omhoog en in de winter kruipen de bewoners om de haard. Lees hier meer en bekijk de film

Uitgelicht; 'In het hart van de Zeeburgerdijk bevindt zich een bijzonder wooncomplex, voortgekomen uit de herontwikkeling van twee historische gebouwen uit 1914 en 1969. Oorspronkelijk dienden deze imposante panden als respectievelijk een School voor Gewoon Lager Onderwijs en een Technische School voor het Kledingbedrijf. In dit gebouw zijn 25 appartementen gemaakt waaronder dit luxueuze loft van 209 m² waar elegantie met comfort gecombineerd is. Een stijlvolle entree met eikenhouten trap leidt naar een woonkamer met adembenemend uitzicht en een haard.' Lees hier wat de huidige bewoners vertellen

Uitgelicht; 'Wonen in de voormalige collegezaal waar Einstein college heeft gegeven. Dit unieke appartement is gelegen in Villa Einstein, een voormalig universiteitsgebouw van de Universiteit van Amsterdam waar door menig bekend natuurkundige college is gegeven, waaronder Albert Einstein en Nobelprijswinnaar Johannes Diderik van der Waals. Het onder architectuur verbouwde appartement heeft een indrukwekkend breedte en hoogte waarin een fraaie entresol is gecreëerd.' Lees hier meer

Uitgelicht; 'Verhulst 90', een prachtig in 'Japandi stijl' verbouwd dubbel beneden huis in Amsterdam Zuid. De Japandi-stijl, een opkomende trend in interieurdesign, verenigt de verfijning van Japans en Scandinavisch ontwerp. Met zijn minimalistische, functionele en rustgevende esthetiek creëert deze stijl een warme atmosfeer, waarbij het een vleugje imperfectie omarmt volgens de Wabi Sabi-filosofie, die schoonheid ontdekt in eenvoud en onvolmaaktheid.' Lees hier meer

Uitgelicht; 'Woodworck'. Midden in de stad maar toch in de winter bij de open haard en in de zomer op het dakterras. Een harmonieus en gezellig familiehuis in de Kerkstraat, op loopafstand van de gezellige Utrechtsestraat, het Amstelveld en de Amstel. Proef de sfeer

'Modern werken bij &. Media Group. Een interieur ontwerpconcept wat draait om veelzijdigheid en aanpassingsvermogen. Een samenwerkingsproject van Studio Sluijzer en 88 Projects.' Lees en bekijk hier meer hoe een werkomgeving ook anders kan

Uitgelicht; 'De Fabriek' Een stoere loft midden in de Jordaan. Het gebouw is een voormalige frisdrankfabriek en bruist de oude ondernemerssfeer uit van vroeger. Laat je inspireren

Uitgelicht; 'Heer Frederik, een met gevoel voor detail en functionaliteit tot een heerlijk en ruim getransformeerd gezinshuis op één van de fijnste plekken in Amsterdam.' Laat je inspireren

Uitgelicht; Monumentaal werken midden in de stad. Herengracht 286 is een monumentaal pand van uitzonderlijke schoonheid, gelegen aan één van de meest prestigieuze grachten van Amsterdam. Het gebouw combineert indrukwekkende architectuur en historische betekenis met moderne voorzieningen. Lees hier meer

Uitgelicht; 'Heinekens Glazenwasscherij', een loft van 242 m2 midden in de Pijp. Deze woning bevindt zich in een industrieel pand in de Quellijnstraat 119, een gebouw dat oorspronkelijk werd gebouwd door de broer van Heineken voor zijn plannen voor Heinekens Glazenwasscherij en later werd gebruikt als een fabriek voor luxaflex. Lees hier meer

Samengesteld; een collectie grachtenpanden. De eerste grachten zijn gegraven voor stadsverdediging en waterbeheer. Na stadsuitbreidingen kwamen de oude verdedigingsgrachten binnen de stadsmuren te liggen en verloren hun functie. Maar ze kregen er een rol voor in de plaats die de stad uiteindelijk schatrijk zou maken: transport van koopmansgoederen. Op de oude stadswallen verrezen pakhuizen waar handelsgoederen konden worden opgeslagen en weer verzonden naar de haven en vandaar naar de gehele bekende wereld

Uitgelicht; 'In Elias', een monument uit omstreeks 1645 in de binnenstad van Amsterdam. Het gebouw diende als bakkerij tot 1880. De gevel is in de renaissancestijl opgetrokken met een trapgevel, met metselwerk en bogen, en stevige houten raamkozijnen met roedeverdeling. De restauratie in 2008 bracht het gebouw terug naar zijn oorspronkelijke grandeur. Intern is veel bewaard gebleven, inclusief prachtige betimmeringen, lambrisering en de zichtbare constructie

Uitgelicht; 'Het vakwerkhuis', een voormalige gereedschap bergplaats voor de Dienst der Publieke Werken. In 2014 naar ontwerp van architectenbureau Gietermans en Van Dijk geheel gerestaureerd en uitgebouwd

Uitgelicht; 'The house of Art', eclectisch wonen in een huis uit 1715 aan een van de beroemdste grachten van Amsterdam

Uitgelicht; 'The Monumental Contemporary No. 9', een tijdloos, sereen monument in de Jordaan. Allard Architecture tekende voor de restauratie en verbouwing en Anne Claus was verantwoordelijk voor het interieur. Tijdens de verbouwing is er eenheid aangebracht tussen het voor en achterhuis

Uitgelicht; 'Rijkszicht', een dubbel bovenhuis in het museumkwartier met uitzicht op het Rijksmuseum en vanaf het dakterras het hele museumplein. Een gemeentelijk monument wat tot in de puntjes gerestaureerd en smaakvol ingericht is

Uitgelicht; Eyecatcher aan het IJ, intelligent ingedeelde woontoren, uitnodigend binnenplein én het product van dertien jaar bloed, zweet en tranen: Pontsteiger is het allemaal

Uitgelicht; 'De Zonnehoek', een architectonisch landhuis midden in de stad. Dit 378 m² tellende familiehuis met houten details en klassieke houthaard is oorspronkelijk gebouwd voor medici, met een praktijk aan huis. De spreekkamer, wachtkamer en vestibule zijn nog steeds onderdeel van de woning

Een Rijksmonument uit 1896 gebouwd in een Art Nouveau stijl naar ontwerp van Gerrit van Arkel. Vanuit de bouw is het huis rijk in detaillering en onderscheidend in haar maatvoering. De huidige bewoners hebben daar met een fijn gevoel voor detail het interieur op ingericht

De 'Brute Prins', een exponent van de stoere bouwstijl uit de vijftiger jaren, het Brutalisme. Een ontwerp van architect Gerard Prins

Anno 1610. Vensters met glas-in-loodramen, oude haardplaatsen, trapgevels, pen-gatverbindingen, zeer oude trapdelen en mooie mozaïeken. Een bewoner is hier passant in de tijd

Wonen in een grachtenpand uit 1622

Midden in de dynamiek van de Amsterdamse Zuidas, wonen in het groen

'Het Torenhuys', wonen in een voormalige onderstation van de Gemeentelijke Energiewerken, ontworpen door de Dienst Publieke Werken

Jan Arie Dekker: ‘Als mensen binnenkomen, stoppen ze altijd eerst om de ruimte in zich op te nemen omdat ze totaal niet verwacht hadden dat er zoveel volume in de ruimte zou zijn. En het tweede aspect is dat ze nooit gedacht hadden dat zo’n grote ruimte zo gezellig en comfortabel kan voelen.’ Ik kwam de kerk tegen in 1996 en ik zag in die kerk een fantastische nieuwe kantoorruimte voor mezelf die ik destijds zocht. Als extra cadeau kon ik daar een huis bouwen waar ik het geluk had om samen met architect George Witteveen aan te werken.’
Bekijk de film

Historie

Het appartement is opgetrokken in het voormalige kerkgebouw, ontworpen door de architecten Beckman en Kooi. Het gebouw maakt onderdeel uit van de door Berlage ontworpen stadsuitbreiding, de Beethovenbuurt, en is kenmerkend voor de Amsterdamse School-stijl die architecten uit die tijd veelal doorvoerden in hun ontwerpen. Deze kerk is gebouwd als centraal punt van een plein dat omringd is met gezinswoningen.
De vorm, het materiaalgebruik en de details zijn typerend voor de Amsterdamse School. De prachtige glas-in-loodramen die aan de voor- en achterzijde zijn geplaatst, zijn ontworpen door veelzijdig kunstenaar Kees Kuiler. Het gebouw is oorspronkelijk gebouwd als gereformeerde kerk en is derhalve ingetogen in zijn verschijning. De kerk werd in 1928 in gebruik genomen en in de periode daarna zijn de omliggende woningen gebouwd in dezelfde stijl en bevindt zich op een mooi en afgeschermd plein met bomen en een grasveld. Een bijzonder detail is het dak, want dit rust zonder opvallende dakgoot op de muren. Bovendien zijn de onversierde zijmuren tot de essentie teruggebracht met grote, verticale, stalen kozijnen. Deze accentueren de hoogte. Het gebouw was voor die tijd eigenlijk heel modern, met uitzondering van de entree die enkele strakke versieringen heeft. Het torentje van de kerk doet denken aan het torentje op Huize Lydia aan het Roelof Hartplein.

Jan Arie Dekker; ‘Sjors stelde voor om te werken met hout, beton, glas en staal. Nu had ik niet gedacht dat ik daar knus met een glas rode wijn tussen die materialen zou zitten, maar dat is eigenlijk precies wat er gebeurde. Het is een zeer vreemde mix van een super warme coconachtige sfeer. Dankzij misschien of ondanks het feit dat over het algemeen zeer harde materialen werden gebruikt.’

George Witteveen; ‘De ruimtes zijn gedefinieerd maar niet het gebruik.
Ik vond het erg belangrijk om meerdere ruimtes binnen die grote ruimte te creëren, die elk hun eigen functie hebben, maar ook enigszins uitwisselbaar zijn. De hoofdslaapkamer bijvoorbeeld heeft de functie van een hoofdslaapkamer, maar dient ook om die hele grote ruimte te verdelen. Dit creëert natuurlijk meerdere ruimtes.Het vinden van de juiste balans tussen openheid en privacy, veiligheid en transparantie met betrekking tot de ruimte was eigenlijk het mooiste deel van de opdracht.’

Jan Arie Dekker; ‘Het geeft enorm veel vrijheid wanneer je ergens langere tijd woont en letterlijk de ruimte hebt om dingen anders te doen, zelfs als het maar tijdelijk is, is het altijd erg leuk om een soort nieuwe setting te ervaren en een nieuw gebruik te hebben. Dus George heeft dat heel goed gedaan.’

De juiste balans vinden tussen openheid en privacy, veiligheid en transparantie in relatie tot de ruimte was eigenlijk het mooiste deel van de opdracht.

George Witteveen, architect

Jan Arie Dekker;
‘Zowel zomer als winter zijn eigenlijk heel speciale seizoenen wat betreft het ervaren van de kerk. Ik vind de open haard in de winter ontzettend prettig. In de zomer is het echt het terras dat net aan de zijkant van de kerk half open is wat betreft het dak, waar ligstoelen zijn, waar tafels zijn, waar je kunt zitten en eten.Waar schuifdeuren naar de woonkamer zijn zodat het buiten eigenlijk naar binnen wordt gebracht.’

Het geeft een enorme vrijheid als je ergens voor een langere periode woont en je letterlijk de ruimte hebt om dingen anders te doen, ook al is het maar tijdelijk

Jan-Arie Dekker, bewoner

Living large

Het bijzondere karakter en de hoogte van de kerk komen volledig tot hun recht in het hart van de woning – de living. Deze ruimte is op natuurlijke wijze opgedeeld in verschillende sfeervolle en functionele ruimten. De ruimte is groots en tegelijkertijd intiem. Dat komt door de centrale positie van de open haard, de niveauverschillen en de buitenruimte die tevens onderdeel is van deze ruimte. De eettafel is op een podium geplaatst. Dit geeft een speels effect en hierdoor is er vanaf het eetgedeelte niet alleen een schitterend uitzicht, maar ook een mooie zichtlijn richting de living.

Buiten

De riante buitenruimte van ca. 37 m² sluit direct aan op de living en is een waar verlengstuk van het woongenot. Het inpandige terras ligt op het westen. Via de elektrische dakramen kan een deel van het dak worden geopend, waardoor binnen ineens buiten wordt. Deze fraaie ruimte is zowel de zomer- als wintertuin. Omdat het terras binnen de daklijn is gecreëerd, zijn de spanten deels behouden gebleven en biedt het de nodige privacy en intimiteit. Het inpandige terras is met recht een indoor-outdoor space.

In het begin kon ik niet geloven dat we in zo'n huis gingen wonen. Dat gevoel was gewoon echt euforisch.

Jan-Arie Dekker, bewoner
Deze woning is te koop

Raphaelplein 27.A, Amsterdam

Bekijk deze woning
Recent bekeken
Overzicht alle woningen