De jurist die kunst gebruikt om anders te denken. Aernoud Bourdrez over kunst, conflicten en de ruimte tussen die twee.

Aernoud Bourdrez beweegt zich in een wereld waar kunst en recht elkaar voortdurend kruisen. Als advocaat vertegenwoordigt hij kunstenaars, maar als verzamelaar laat hij zich door hen vormen. Zijn kantoor is een atelier vol verhalen, zijn praktijk een zoektocht naar onverwachte oplossingen. In dit portret vertelt hij hoe kunst zijn blik scherpt en conflicten nieuwe richtingen geeft. En waarom een röntgenfoto uit Jackass voor hem meer is dan een curiositeit.

Uitgelicht; ‘Aatje’. Voormalig atelier en woning van de gerenommeerde kunstenaar Aat Veldhoen.

Uitgelicht; 'Aatje'. Middenin het creatieve en levendige Wittenburg in Amsterdam, bevindt zich een karaktervol gebouw. Het voormalig atelier en woning van de gerenommeerde kunstenaar Aat Veldhoen, bekend als pionier van de grafische kunst in Nederland en een toonaangevend figuur in de Amsterdamse kunstscene van de jaren zestig en zeventig. De Eilandenboulevard ontwikkelt zich de laatste jaren tot een gewilde plek om te wonen en te werken, met een mix van historische charme en creatieve bedrijvigheid. Bekijk het bijzondere gebouw en doe inspiratie op in de buurtgids

Tien jaar Shortlist Amsterdam: een jubileum met simpele succesrecepten.

Tien jaar Shortlist Amsterdam: een jubileum met simpele succesrecepten. Amsterdam is volwassen geworden als eetstad en Shortlist Amsterdam groeide de afgelopen tien jaar met haar mee. Zussen Famke en Floor van Praag vieren het jubileum van hun kookboekenreeks over leuke restaurants met een gloednieuwe editie vol simpele succesrecepten. Klassiekers met karakter, recepten die elke thuiskok durft te maken, en restaurants die de ziel van de stad bewaken. Lees hier meer

Samengesteld; een collectie werkplekken in het centrum van Amsterdam.

Samengesteld; werken in het centrum van Amsterdam. Wie droomt er niet van? De reuring van de stad met al het culturele aanbod en de rust en het comfort van je eigen kantoor. Deze werkplekken hebben het allemaal. Lees en bekijk hier meer

Licht is nooit zomaar licht. Voor Dimitri Saddi, oprichter van PSLab, is het een taal waarmee je verhalen vertelt.

Licht is nooit zomaar licht. Voor Dimitri Saddi, oprichter van PSLab, is het een taal waarmee je verhalen vertelt. Vanuit hun studio’s in Amsterdam, Antwerpen, Parijs, Londen, Bologna, Berlijn en de thuisbasis in Beiroet werkt het team aan lichtplannen die niet beginnen bij een lamp, maar bij de mens. “Iedereen heeft een eigen relatie met licht,” zegt Dimitri. “Het raakt aan gewoontes, herinneringen en emoties.” In deze editie van The Edit gaan Dimitri, Taco (Amsterdam) en An (Antwerpen) dieper in op hun manier van werken: hoe dialoog, techniek en reflectie samenkomen in een lichtplan dat nooit generiek is, maar altijd een directe vertaling van iemands leven. Laat je inspireren

Ontmoet interieur ontwerpster Anita Fraser. Na een carrière als procesadvocaat volgde ze een opleiding interieurontwerp aan de University of Arts London. Samen met ontwerpers en architecten verfijnt ze woon- en werkruimtes.

Ontmoet de ondernemer, in deze serie interieur ontwerpster Anita Fraser. Anita heeft een passie voor architectuur, design en het creëren van ruimtes die haar bewoners omhullen met positieve energie. In haar werk zoekt ze steeds naar de juiste balans tussen vorm, functie en materialiteit. Na een carrière als procesadvocaat volgde ze een opleiding interieurontwerp aan de University of Arts London. Inmiddels werkt ze samen met andere ontwerpers, architecten en projectontwikkelaars aan het verfijnen van zowel woon- als werkruimtes. Lees en bekijk hier meer

Ontmoet de ondernemer: in deze serie Hans Woerlee, van projectontwikkeling naar de keuken

Interview. Ontmoet de ondernemer, Hans Woerlee, van projectontwikkeling naar de keuken. “Ik had altijd de touwtjes in handen, maar nu laat ik ze bewust een beetje vieren. En dat voelt eigenlijk beter dan ooit.”

Al veertig jaar is Toscanini een begrip in Amsterdam. Maud Moody, een van de oprichters, vertelt hoe het allemaal begon.

Ontmoet de ondernemer, in deze serie Maud Moody. Al veertig jaar is Toscanini een begrip in Amsterdam. Niet alleen vanwege de smaakvolle, huiselijke Italiaanse keuken, maar ook vanwege de mensen achter de zaak. Maud Moody, een van de oprichters, vertelt hoe het allemaal begon – en hoe een vakantie in Rome leidde tot een van de meest geliefde restaurants van de stad. Lees het hele verhaal

Een statig herenhuis krijgt een nieuwe ziel.

Binnenkijken ,een statig herenhuis krijgt een nieuwe ziel. Vivian Hartog, merkstrateeg en ontwerper van Griffe Studio was vanaf het begin betrokken bij de transformatie van het Benelux-hoofdkantoor van Birkenstock aan de Sarphatistraat. Wat ooit een klassiek herenhuis was, is nu een plek waar historie en hedendaags design elkaar ontmoeten — met veel aandacht voor detail, materialen en sfeer. Lees en bekijk hier meer

De Man Achter het Ambacht – Barry Zardoni, restauratiestukadoor

De kunst van ambacht. In The Edit – De kunst van ambacht belichten we vakmensen die werken aan het behoud en herstel van historisch erfgoed. Hun toewijding aan ambachtelijke technieken, van marmerstuc tot verguldwerk, laat zien dat erfgoed pas echt toekomstbestendig is wanneer traditie en vakmanschap samengaan. Eén van die vakmensen is Barry Zardoni, restauratiestukadoor pur sang. Lees en bekijk hier meer

Uitgelicht; The Gentleman

Uitgelicht; 'The Gentleman'. Werken in het historische hart van Amsterdam, aan de Grachtengordel-Zuid – wie wil dat niet? Dit inspirerende gebied bruist van creativiteit en trekt een diverse mix van kunstenaars, schrijvers, designers en ondernemers. Met culturele hotspots als De Bazel, FOAM, het Rijksmuseum en de Kleine Komedie binnen handbereik, biedt deze locatie een perfecte balans tussen werken en netwerken.
Laat je inspireren door de dynamiek van de buurt én de rust van een exclusieve werkplek in een monumentaal grachtenpand. De verborgen parel? Een zonnige tuin op het zuiden, met sierlijke grindpaden en klassieke buxushagen – een oase van groen midden in de stad. Lees hier meer

Amsterdam, een bruisende hub voor creativiteit, innovatie en samenwerking.

De Creatieve Voordelen van Werken in Amsterdam; Amsterdam is veel meer dan de stad van grachten, fietsen en tulpen. Het is een bruisende hub voor creativiteit, innovatie en samenwerking. Voor bedrijven, startups en zelfstandige creatievelingen biedt deze stad een unieke voedingsbodem om ideeën te laten bloeien. Maar wat maakt werken in Amsterdam nu zo bijzonder? Lees meer

‘Modern werken bij And Agency. Een interieur ontwerpconcept wat draait om veelzijdigheid en aanpassingsvermogen. Een project van 88 Projects in samenwerking met Studio Sluijzer’

Modern werken bij And Agency. Een interieur ontwerpconcept wat draait om veelzijdigheid en aanpassingsvermogen. Een project van 88 Projects in samenwerking met Studio Sluijzer. Lees en bekijk hier meer hoe een werkomgeving ook anders kan

Ontmoet de ondernemer, in deze serie ontwerpers Xander Vervoort en Leon van Boxtel van x + l design

Ontmoet de ondernemer, in deze serie ontwerpers Xander Vervoort en Leon van Boxtel van x + l design. In hun online winkel presenteren ze handgemaakte producten die ze zelf hebben gemaakt. De meeste zijn enig in hun soort. Losse objecten en gelimiteerde series die samengaan met handgemaakte vondsten van hun reizen. Xander en Leo houden van de onregelmatigheid in de producten: de menselijke aanraking geeft het een extra dimensie.
Lees en bekijk hier meer

Monumentaal werken midden in de stad

Uitgelicht; Monumentaal werken midden in de stad. Herengracht 286 is een monumentaal pand van uitzonderlijke schoonheid, gelegen aan één van de meest prestigieuze grachten van Amsterdam. Het gebouw combineert indrukwekkende architectuur en historische betekenis met moderne voorzieningen. Lees hier meer

Ontmoet de ondernemer, in deze serie Titi Waber van Indonesisch restaurant Blauw

Ontmoet de ondernemer, Titi Waber, chef van het Indonesische restaurant Blauw

Ontmoet de ondernemer, in deze serie Evelien en Kiriakos Polichronakis, eigenaar en chef van Griekse traiteur Mitsos

Ontmoet de ondernemer, in deze serie Evelien en Kiriakos Polichronakis, eigenaar en chef van Griekse traiteur Mitsos

Ontmoet de ondernemer, in deze serie Atsuhito Hosono, eigenaar en chef van Japans restaurant Umeno

Ontmoet de ondernemer, Atsuhito Hosono, eigenaar en chef van Japans restaurant Umeno

Interview. Ontmoet de ondernemer, in deze serie Tanja Deurloo, geurexpert en parfumdesigner over geur in huis. “Je kunt geur als vierde dimensie zien in een ruimte.”

Interview. Ontmoet de ondernemer, Tanja Deurloo, geurexpert en parfumdesigner over geur in huis

Inspirerende werkplekken

Inspirerende werkplekken volume 1. Amsterdam kent vele bijzondere plekken. Niet alleen om te wonen, maar ook om te werken. Het nieuwe werken gaat over kwaliteit

Ontmoet de ondernemer, in deze serie Simon Witmaar van restaurant Coulisse

Ontmoet de ondernemer, Simon Witmaar van restaurant Coulisse, koken in een voormalig theater

Ontmoet de ondernemer, in deze serie Jochem Leegstra van creative agency …,staat

Ontmoet de ondernemer, Jochem Leegstra van creative agency ...,staat, in een unieke werkomgeving in een oud theater

Oostenburgermiddenstraat 58-11

© Morad Bouchakour (199). Op weg naar sollicitatiegesprek.

Aernoud Bourdrez.

Wanneer je het kantoor van Aernoud Bourdrez binnenstapt, lijkt niets te wijzen op een juridische praktijk. Het voelt eerder als de werkruimte van een kunstenaar: wanden vol fotografie, een lichtbox met de beruchte Jackass-röntgenfoto, stillevens en objecten die elk een verhaal suggereren. Dat is geen toeval. Bourdrez belandde nooit op de Rietveld Academie, waar hij als jonge man werd afgewezen, maar de kunstwereld werd uiteindelijk wél zijn vaste terrein. Niet via het maken van kunst, maar via het recht dat hem precies in dat domein bracht.

Oostenburgermiddenstraat 58-1
Oostenburgermiddenstraat 58-3

© Jacqueline Hassink (Fitting Rooms, Givenchy, 2011).
© Rafaël Rozendaal (Into Time 15 06 01, 2015).

Een tentoonstelling die zijn ontwikkeling zichtbaar maakte.

Wie Bourdrez’ verzameling wil begrijpen, moet beginnen bij de tentoonstelling die hij samenstelde in Huize Frankendael.  Hij besloot die expositie niet in te richten als advocaat (te cliché), maar als manier was om zijn eigen evolutie als verzamelaar te laten zien. Acht kamers, acht fasen. Niet van kunstgeschiedenis, maar van persoonlijke ontwikkeling.

De eerste kamer bevatte werk dat hem in zijn beginjaren aansprak: beelden die snel leesbaar zijn. Fotografie die draait om kleur, schoonheid, directheid. Het soort werk dat iets in je triggert zonder dat je nog weet waarom. Bourdrez noemt dit zijn instinctieve startpunt: het kopen van wat je meteen begrijpt. Daarop volgden beelden die vooral associaties oproepen (De associatieve fase). Werken die je de wereld in trekken omdat ze refereren aan schoonheid, verlangen, elegantie of spanning: close-ups van gezichten, vrouwelijk lichaam, dieren, details die bijna filmisch zijn. Niet omdat ze oppervlakkig zijn, maar omdat ze je blik onmiddellijk vastpakken.

Oostenburgermiddenstraat 58-6
Oostenburgermiddenstraat 58-4

© Eddo Hartmann (Black Pylon, Semipalatinsk Test Site, Kazakhstan, 2022).
© Paul Huf (Bonny na de shoot, 1964).

In de volgende ruimte verschoof zijn aandacht naar fotografen die een precieze beeldtaal ontwikkelen: kunstenaars die evenzeer autonoom werken als in opdracht, en bij wie vorm, compositie en idee samenvallen. Hier werd duidelijk hoe belangrijk het beeld als object wordt wanneer het door een consistente visuele logica wordt gedragen. Daarna kwamen de werken waarin het verhaal achter het beeld leidend werd. Fotografie die niet alleen registreert, maar volgt, documenteert of getuigt. Portretten die over meerdere jaren zijn gemaakt, of series waarin iemands leven zichtbaar verandert. Hier werd voor Bourdrez het narratief belangrijker dan het uiterlijk. Het moment waarop hij kunst begon te verzamelen met zijn hoofd in plaats van alleen met zijn oog.

Vervolgens volgde er een kamer rond appropriation-art. In deze kamer draaide het om kunstenaars die bestaande beelden opnieuw inzetten, vervormen of hergebruiken in een nieuwe context. Voor Bourdrez betekende dit een omslag: het moment waarop hij kunst begon te zien als een manier om systemen te bevragen. Wat is origineel? Wie bezit een beeld? Wat betekent auteurschap? Hier begon zijn juridische wereld zich voor het eerst met zijn kunstwereld te verbinden.
De laatste ruimte bracht alles samen: werken waarin hij zelf deel van het proces werd. Juridische brieven, onderhandelingen, afspraken, misverstanden en constructies maakten ineens onderdeel uit van het kunstwerk. Niet omdat hij het zo bedacht had, maar omdat sommige werken alleen ontstaan doordat iemand het systeem uitdaagt.

Oostenburgermiddenstraat 58-16
Oostenburgermiddenstraat 58-17
Oostenburgermiddenstraat 58-15
Oostenburgermiddenstraat 58-10

© Dana Lixenberg (Valentino, 1999).
© Paul Kooiker (Hunting and Fishing, 1999).
© Paul Blanca (Zelfportret met rat, 1993).

Zijn criteria: de kunstenaar boven het werk.

Vanuit die overtuiging ontwikkelde Bourdrez acht criteria voor het aankopen van kunst. Slechts drie gaan over het beeld; vijf over de maker. Het begint bij de vraag of een werk hem wezenlijk raakt, maar al snel verschuift zijn aandacht naar de kunstenaar: is er een krachtig verhaal achter het werk? Hoe schaars is het oeuvre en hoe transparant gaat de kunstenaar daarmee om? Is hij of zij intelligent, in staat tot zelfreflectie, en in staat zichzelf opnieuw uit te vinden? Daar komt een ander criterium bij dat voor Bourdrez steeds belangrijker werd: stamina. Kunstenaars die blijven zoeken, onderzoeken en volhouden — ook wanneer het moeilijk wordt — krijgen zijn aandacht eerder dan kunstenaars die het comfort opzoeken. En tot slot kijkt hij naar de positie van een kunstenaar in het veld: met wie werkt iemand samen, hoe ontwikkelt het oeuvre zich, en welke stappen worden gezet om het werk verder te brengen? Zijn collectie is daardoor geen verzameling objecten, maar een verzameling manieren van kijken.

Oostenburgermiddenstraat 58-13
Oostenburgermiddenstraat 58-14
Oostenburgermiddenstraat 58-7

© Bewerking zelfportret Nan Golding.
© RAAAF (Deltawerk //, 2019).
© Koen Hauser (SculpturalNude, 2012).
© Piet Parra (This Seat is Taken, 2024).
© Jacqueline Hassink (Table of Power, Board Room BMW, 1995).
© Gert-Jan Kocken (Disaster Areas, 2004).

De kunstenaars die hem gevormd hebben.

Bourdrez spreekt met grote precisie over kunstenaars die hem geholpen hebben zijn blik te scherpen. Paul Kooiker is er één: een kunstenaar die mij iedere keer verrast in de stappen die hij maakt. Inspirerend onnavolgbaar ” Scheltens & Abbenes verenigen een Japans aandoende precisie met een aantrekkelijke maar ingetogen beeldtaal; fotografie die perfectionisme niet gebruikt als resultaat, maar als onderwerp. Lixenberg bewondert hij om haar volharding en menselijke benadering. Rafaël Rozendaal is voor hem een kunstenaar die zich zo autonoom ontwikkelt dat hij zelf telkens opnieuw moet leren kijken.

Het is kunst die hem niet alleen esthetisch aanspreekt, maar die zijn manier van denken beïnvloedt. De kunstenaars zijn spiegels waardoor hij zijn eigen beroep en positie die hij daarmee inneemt, scherper ziet.

Het recht als creatieve discipline.

In zijn praktijk onderzoekt Bourdrez in het conflict naar mogelijkheden tot verbinding, wat beter aansluit bij de taal in de kunstwereld dan de polarisatie die advocaten geneigd zijn te voeden. De resultaten waar hij het meest trots op is, waren niet de zaken waarin hij sterker stond of beter procedeerde, maar waarin een oplossing werd gevonden waar nog niemand aan had gedacht. Zijn voorbeeld is de zaak met zijn benedenburen over geluidsoverlast, waarin een geluidsmeting precies op de wettelijke grens uitkwam. In plaats van te procederen, wees hij beide rechtsbijstandsverzekeraars op de kosten van een verloren jaar en kosten en stelde voor dat ze samen een nieuwe vloer zouden betalen. Geen winnaar, geen verliezer, wel een oplossing.

© Jackass (Butt x-ray, 2006).
© Joep van der Made (Boksposter voor lancering boek, 2009).
© Saskia Noor van Imhoff (Untitled, 2013).

 

Oostenburgermiddenstraat 58-8
Oostenburgermiddenstraat 58-2

‘I was struck by the episode where Ryan Dunn placed the dinky toy in his behind.'

Aernoud Bourdrez (press play for video)

De Jackass-zaak: een röntgenfoto als kunstwerk.

Van al zijn verhalen is de Jackass-zaak het meest bekend. Hij wilde de beroemde röntgenfoto uit de aflevering waarin Ryan Dunn een speelgoedautootje in zijn lichaam draagt, niet om het shockeffect, maar omdat het voor hem aan alle voorwaarden van kunst voldeed:: authentiek, disruptief, uniek, een eigen logica. De sommatiebrief die hij stuurde was juridisch, maar de toon verraadde bewondering. De onderhandelingen die volgden — eerst een Mercedes die bij de douane strandde, daarna een DAF die wél door de regels kwam — hadden de structuur van een performance. Jaren later, na de dood van Dunn, werd die DAF gevonden in diens container, volgens vrienden zijn favoriete auto. Een verhaal dat onmogelijk bedacht kan zijn, maar precies past binnen Bourdrez’ wereld: waar recht, toeval en kunst door elkaar lopen.

Contracten als performances.

Sommige kunstenaars maken werk dat vooral of volledig bestaat uit juridische handelingen. Tino Sehgal bijvoorbeeld, van wie het Stedelijk een werk kocht op basis van een mondeling contract dat nergens mocht worden vastgelegd. Bourdrez begeleidde die transactie en noemt het een van de zeldzame momenten waarop het recht letterlijk kunst werd. Een ander voorbeeld is Alberto de Michele, die in een contract liet vastleggen dat hij het tentoongestelde contract zal terugstelen. De tekst is het kunstwerk.

Kunst als mentale infrastructuur voor conflicten.

Terugkijkend ziet hij hoe kunstenaars hem hebben gevormd.  Kunst leert hem anders te kijken naar systemen, anders naar mensen en anders naar conflicten. Het maakt zijn juridische praktijk niet alleen exact, maar ook empathisch, onderzoekend en soms speels.

Het is precies die combinatie die hem tot een uitzonderlijke figuur maakt binnen het recht. Een advocaat die zich door kunstenaars laat leiden, een verzamelaar die via juridische structuren kunst mede vormgeeft, en iemand die gelooft dat het recht altijd een stap terug moet doen om ruimte te laten voor verbeelding.

© Raquel van Haver (Portret Aernoud Bourdrez, 2025).
© Scheltens & Abbenes (Arper Tables II, 2015).
© Bea Correa (Fakewear, 2005).
© Koos Breukel (Zea van der Elsken, 2016).

Oostenburgermiddenstraat 58-12
The Edit
Licht is nooit zomaar licht. Voor Dimitri Saddi, oprichter van PSLab, is het een taal waarmee je verhalen vertelt.

Licht is nooit zomaar licht. Voor Dimitri Saddi, oprichter van PSLab, is het een taal waarmee je verhalen vertelt. Vanuit hun studio’s in Amsterdam, Antwerpen, Parijs, Londen, Bologna, Berlijn en de thuisbasis in Beiroet werkt het team aan lichtplannen die niet beginnen bij een lamp, maar bij de mens. “Iedereen heeft een eigen relatie met licht,” zegt Dimitri. “Het raakt aan gewoontes, herinneringen en emoties.” In deze editie van The Edit gaan Dimitri, Taco (Amsterdam) en An (Antwerpen) dieper in op hun manier van werken: hoe dialoog, techniek en reflectie samenkomen in een lichtplan dat nooit generiek is, maar altijd een directe vertaling van iemands leven. Laat je inspireren

Nicolien Kloppart kunst

Nicolien van KloppArt verzamelt en verkoopt kunst met liefde. Van lithografie tot persoonlijk kunstadvies aan huis: haar galerie is een plek vol verhalen en inspiratie.

Tien jaar Shortlist Amsterdam, alle adressen.

Tien jaar Shortlist Amsterdam, alle adressen. Zussen Famke en Floor van Praag vieren het jubileum van hun kookboekenreeks over leuke restaurants met een gloednieuwe editie vol simpele succesrecepten. Om het geheel compleet te maken, verzamelden we alle Shortlist-adressen van de afgelopen tien jaar en deelden ze in per buurt, een culinaire gids door het Amsterdam van nu. Tekst: Broersma, beeld: Petrovsky & Ramone, selectie restaurants: Shortlist

Onlangs bekeken
Bekijk het overzicht

Deze site maakt gebruik van cookies.

Voor welke cookies geef je akkoord?